Fikh (razumijevanje) društvenih mreža u kontekstu prijateljstva

Društvene mreže nisu samo komunikacijska revolucija, nego i revolucija koncepta prijateljstva i odnosa među ljudima. Nikada prije u ljudskoj historiji ljudi nisu mogli stvarati prijateljstva u tako velikim razmjerama i bez nekog prethodnog poznanstva. Brzina i tempo sklapanja prijateljstava drastično su se promijenili u posljednim godinama.

U narednim redovima donosimo vam isječak iz knjige koja tretira ova i slična pitanja i izazove, posmatrajući ih sa aspekta islama i njegovih univerzalnih principa. 

U tradicionalnim oblicima prijateljstava, svoje lične detalje otkrivamo drugima postepeno i kroz vrijeme. U digitalnom dobu, ono za što su ranije bili potrebni mjeseci dešava se sada i trenutno. Upoznamo nekoga na nekom događaju, dodamo ga na društvene mreže i odjednom znamo cijeli njegov život. Možete vidjeti gdje su te osobe putovale, kako izgledaju članovi njihove porodice, koje restorane posjećuju, kako izgleda unutrašnjost njihove kuće, ali i zajedničke poznanike.

Na društvenim mrežama posebno su zastupljena tzv. jednosmjerna prijateljstva. Pratimo ljude s kojima želimo ostvariti kontakt čak i ako nam oni ne uzvraćaju praćenje. Možete tako pratiti osobu iz vašeg grada koja često posjećuje nove restorane ili atraktivna mjesta, čime postajete izloženi različitim aspektima njihovog života iako oni apsolutno i ne znaju da vi postojite. Ova nova dinamika prijateljstava i odnosa znači da nam trebaju čvršći temeljni principi koji će regulisati takve interakcije.

Poslanik, a.s., je rekao: „Primjer dobrog društva i lošeg društva je poput prodavača mirisa i kovača. Prodavač mirisa će ti, ili dati miris besplatno, ili ćeš ga od njega kupiti, ili ćeš jednostavno uživati u njegovom mirisu. A kovač, ili će ti spržiti odjeću, ili ćeš osjetiti neugodan miris.“

Razmislite o primjeru površnog poznanika kojeg pratite na mrežama. Rijetko kada se sretnete ili komunicirate, ali svakodnevno vidite mnoštvo njegovih/njenih objava o tome koliko teško podnosi svoju porodicu ili kako se stalno žali na određene izazove itd. Kakav podsvjesni uticaj na nas imaju takve poruke koje svakodnevno vidimo?

Često precjenjujemo svoju sposobnost filtriranja dobrog od lošeg, jer konstantna i brza izloženost različitom sadržaju i uvidu u živote drugih može imati nezdrav uticaj na nas. Poslanik, a.s., u kontekstu prijateljstva je rekao: “Čovjek je na vjeri svoga prijatelja, pa neka neko od vas pogleda s kim se druži.”

Ovaj hadis je duboka analiza ljudskog uma, jer pokazuje da osoba s kojom se družimo utiče na našu podsvijest mnogo više nego što bismo mogli pretpostaviti; dobro prijateljstvo podrazumijeva međusobno poznavanje na dubokoj razini, uz zadovoljstvo sa sistemom vrijednosti, uvjerenja, i karaktera prijatelja.

Hiperpovezanost kao druga strana sve više izražene individualnosti

Jedna od zamki društvenog umrežavanja jeste ideja hiperpovezanosti. Mnoštvo veza na društvenim mrežama ponekad daje lažni dojam kvalitetnih interakcija. I pored izloženosti živim kontaktima sa svojim radnim kolegama, porodicom, prijateljima, čini se da smo dobar dio vremena više zaokupljeni našim telefonom i stvarima koje se događaju drugima, umjesto da pažnju ulažemo u stvarne odnose koje imamo pred sobom.

Kada su u pitanju nama najbliži prijatelji, obično bi to trebali biti ljudi koje poznajemo dugo vremena. Čvrsta prijateljstva prolaze kroz uspone i padove, i kada naiđu na svađu ili neku vrstu sukoba, pronalaze načine da to riješe i iz istog izađu jači. Sada se dešava da, kada neko naše prijateljstvo naiđe na iskušenje, više nemamo poticaja za ulaganje u taj odnos. Umjesto toga, ljudi mogu vidjeti da su povezani sa stotinama drugih prijatelja (odnosno, samo potencijalnih prijatelja) putem društvenih mreža. Zapravo, nama se samo čini da je starog prijatelja tako lahko zamijeniti nekim drugim.
Postoji neviđena razina brzine i pristupačnosti u stvaranju odnosa i veza sa drugima. Veze se brzo uspostavljaju zahvaljujući lahkoći kojom identificiramo zajedničke interese. Na tragu toga brzo se razvija i povjerenje, ali postavlja se pitanje da li je to uvijek zdrav tip povjerenja kojeg možemo imati?
Iz knjige Fiqh of Social Media: Timeless Islamic Principles for Navigating the Digital Age, Omar Usman
Prevela i prilagodila: Zekija Krvavac