Pravim putem – kako Fatiha odgovara na savremene ideologije – materijalizam 2. dio

Dr. Nazir Khan  je doktor medicine, posvećen kliničkoj neuronauci, ali i islamski teolog i stručnjak za kur'anske nauke. Docent je na Univerzitetu McMaster i doktorant  na odsjeku za islamsku teologiju na Univerzitetu u Nottinghamu. Hafiz je Kur'ana na svih 10 kiraeta, sa certifikatima (idžazama) za 6 velikih hadiskih zbirki.  Nakon završene medicine na Univerzitetu McMaster, kompletirao je specijalizaciju iz dijagnostičke radiologije i  neuroradiologije. Njegova stručnost u medicini i teologiji ga jedinstveno pozicioniraju da se bavi  izazovnim savremenim pitanjima i njihovom povezanošću sa vjerom.  Viši je saradnik na Yaqeen institutu u Americi. 

U serijalu od 10 tekstova prenosimo poruke iz njegove nove knjige “The Straight Path: How  Sūrah al-Fātihah addresses modern ideologies”.

Prethodni tekst možete pročitati ovdje.

Uzdržavatelj svjetova – razotkrivanje materijalizma

Drugi dio prvog ajeta sure Fatihe opisuje Allaha kao Gospodara ili Uzdržavatelja svjetova (arp. Rabb). Značenje riječi Rabb obuhvata potpunu Božiju vlast nad svim stvorenjima. Također nosi značenje odgajanja, vođenja i popravljanja. Poveznicu sa ovom riječi nalazimo i u arapskoj riječi terbijje (odgoj i moralno usmjeravanje), a Ragib el-Isfahani dodaje da se to odnosi na dovođenje nečega u različite faze dok ne postigne svoju potpunost. To nam govori da nas Allah odgaja i opskrbljuje kako bismo mogli moralno i duhovno rasti. Tako je čitav naš život povezan sa ovom svrhom, jer svemir ne postoji uzalud.

Činjenica da postoji poruka iza našeg postojanja znači da postoji nešto više od fizičke materije. Ateizam, o kojem je prethodno bilo govora, najčešće je motivisan osnovnom pretpostavkom suprotstavljenom ovoj ideji. Materijalizam tvrdi da ne postoji ništa izvan fizičke materije. Baš kao što ateizam može biti doktrinaran ili ponašajni, materijalizam može biti metafizički (filozofski, koji negira postojanje bilo čega izvan materijalnog svijeta) te psihološki (potrošački, koji umanjuje značaj svega što nije povezano s materijalnim).

Kombinirajući ovaj dio s prethodnim dijelom ajeta (Elhamdu lillahi), vidimo da prvi ajet sure Fatihe negira prije svega ateizam, a zatim i osnovni materijalistički način razmišljanja koji motiviše većinu ljudi. Priznanje Gospodara stvara moralnu svrhu postojanja, negirajući politeizam i idolopoklonstvo.

Materijalizam kao božanstvo

U duhovnom vakuumu jednog dijela svoje historije, kroz prosvjetiteljski sekularizam,  Evropa je doživjela tragičan zaokret. Postepeno se spuštala u dubine materijalizma. Njeni društveni mislioci i naučnici istraživali su prirodu svijeta i života kao da ne postoji apsolutna moć koja ih je stvorila i koja vlada njima prema nekom planu i svrsi. Naravno, dugo vremena Evropljani nisu otvoreno odbacivali pojam Boga (svi Evropljani nisu ateisti, čak ni danas) ali intelektualna i moralna pozicija koju su zauzeli definitivno je isključivala svako polaganje prava religije na to da bude živa. Poslije renesanse se pokušavalo postići pomirenje između religije i nauke, ali tempo koji je postavila materijalistička civilizacija bio je toliko uzavreo da ga religija nije mogla podnijeti. Kako su decenije i vijekovi odmicali, veliki dio Evrope je bezuslovno počeo da obožava materiju.

Muhammad Asad, prevodilac Kur'ana koji je prešao na islam, napisao je 1933. godine:

Bez sumnje, na Zapadu još uvijek ima mnogo pojedinaca koji osjećaju i razmišljaju na istinski religiozan način i čine očajničke napore da pomire svoja uvjerenja sa duhom svoje civilizacije; ali oni su samo izuzeci. Prosječan Zapadnjak – bio on demokrata ili fašist, kapitalist ili komunist, fizički radnik ili intelektualac – poznaje samo jednu pozitivnu “religiju”, a to je obožavanje materijalnog napretka, uvjerenje da nema drugog cilja u životu osim onoga da se taj život konstantno čini lagodnijim i “nezavisnim od prirode”.

U izrazu “Uzdržavatelj svjetova” nalazimo arapsku riječ ‘alemin. Ona obuhvata sve što postoji osim Allaha, uključujući sve vrste stvorenja koje postoje u svakom vremenskom periodu. Jezički je povezana sa riječju ‘alamet (znak) jer sve u stvorenom svijetu služi kao znak koji upućuje na Boga. Mnogi učenjaci su objasnili da se to posebno odnosi na živa stvorenja obdarena moralnim izborom. Onaj koji je Rabb želi od nas  da se etički razvijamo, a s obzirom da se stvoreno sastoji od živih bića sa moralnim sposobnostima za vrline i poroke, postaje jasno da je materijalistička paradigma u velikoj zabludi.

U materijalističkom svjetonazoru, ljudsko biće sebe vidi kao gospodara nad prirodnim svijetom i odbacuje svoju moralnu odgovornost prema jednom Istinskom Uzdržavatelju / Rabbu. Pojava takvih svjetonazora omogućila je misaonu strukturu kroz koju je projekat kolonijalizma postao razumljiv: baviti se pokoravanjem drugih nacija, iskorištavanjem njihovih resursa i porobljavanjem ili masakriranjem njihovog stanovništva. Djelujući zajedno, kolonijalne snage su omogućile desetkovanje autohtonih stanovništava i eksploataciju ogromnih količina prirodnih resursa, što je npr. u Sjevernoj, Južnoj i Centralnoj Americi bilo dovoljno da izazove promjenu globalne temperature. Trenutni genocid koji se odvija u Gazi predstavlja još jedan oštar podsjetnik na brutalno djelovanje kolonijalizma.

Čovjek nije sam sebi gospodar, niti bilo koji čovjek može biti gospodar svijeta na bilo koji način. U jednostavnoj uvodnoj rečenici na početku Fatihe,  Kur'an retorički uništava ideološke postavke iza svakog tiranskog i totalitarnog režima kroz historiju. Faraon je bio taj koji je svom narodu izjavio: “Ja sam vaš Rabb (Gospodar)”, a na njegove genocidne postupke nas Kur'an često podsjeća.

Sam izraz ‘alemin  eliminira sve pojmove rasne superiornosti, priznajući da naša moralna suština kao stvorenih bića jeste da služimo samo našem Stvoritelju. Užasi kojima je svjedočila historija ili pak današnje vrijeme u kojem živimo, nam dodatno naglašavaju imperativ obnove istinskog moralnog poretka u svijetu, koji nije ukorijenjen u materijalističkim mitovima, kolonijalnim nasljeđima ili rasističkim osjećajima, već u božanskom vodstvu Onoga koji je Rabbul-alemin.

Allah je Uzdržavatelj/Rabb. Onaj Koji o nama brine i osigurava kako bismo mogli moralno i duhovno rasti, i time ispuniti svoju svrhu u životu.

Prevela i prilagodila: Zekija Krvavac